یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: فضای صورت شما در اطراف بینی دارای حفره‌های استخوانی است که در آنها هوا مبادله می‌شود.

سینوزیت

 اين سينوس‌ها در حالت عادي كاملا باز هستند و به بهبود تنفس كمك مي‌كنند اما گاهي اوقات ممكن است فضاي اين سينوس‌ها را ترشحاتي فرا بگيرند و موجب التهاب سينوس شوند. در اين مواقع است كه گفته مي‌شود فرد دچار سينوزيت شده. تجربه سينوزيت در مواقع سرماخوردگي بيشتر است و اگر التهاب سينوس بيش از 8هفته ادامه پيدا كند، به آن سينوزيت مزمن مي‌گويند. هنگام التهاب سينوس، مايع مخاطي جمع شده در سينوس‌ها تنفس را دشوار مي‌كند و ممكن است باعث سردرد و آبريزش چشم شود. حتي ممكن است در اثر التهاب سينوس‌ها، صورت‌تان ورم كرده و به‌نظر برسد يا درد ضربان‌داري را درصورت‌تان احساس كنيد. اگر اين وضعيت شدت پيدا كند، مخاط موجود در سينوس‌ها به گلو مي‌ريزد و آن وقت است كه عفونت و درد گلو هم به حال بدتان اضافه مي‌شود. در 90درصد موارد، ويروس‌ها عامل سينوزيت هستند و البته اين نوع سينوزيت هيچ درماني هم ندارد؛ يعني فقط بايد منتظر باشيد تا علائم‌تان كاهش پيدا كند. اما با برخي روش‌هاي ساده خانگي مي‌توانيد جلوي انتشار بيشتر عفونت را گرفته و مدت بيماري‌تان را كوتاه‌تر كنيد.

  • بخور به‌صورت بدهيد

طبق يك قاعده كلي، رطوبت باعث نازك‌شدن مخاط شده و به تخليه سينوس‌ها كمك مي‌كند. بنابراين در زمان سرماخوردگي و وقتي سينوس‌هايتان عفوني شده، بخور آب گرم بدهيد و درصورت تمايل، كمي بابونه، آويشن يا اوكاليپتوس به آب بخور اضافه كنيد. علاوه براين، توصيه مي‌كنيم يك دستگاه بخور در خانه‌تان روشن كنيد تا زودتر درمان شويد.

  • قرقره و سرم بيني

باز هم طبق اصل رطوبت بيني، اگر مي‌خواهيد سينوزيت‌تان زودتر درمان شود، بايد با يك سرم فيزيولوژي حفره‌هاي بيني‌تان را تميز كرده و با قرقره كمي از آن، حلقتان را شست‌وشو دهيد. با اين كار هم بيني‌تان را مرطوب مي‌كنيد و هم بخشي از مخاط را از حلق و بيني خارج كرده و به رفع عفونت كمك مي‌كنيد. براي تهيه سرم شست‌وشوي بيني 1000سي‌سي آب تصفيه شده را بجوشانيد و بگذاريد سرد شود، سپس 9گرم نمك تصفيه شده به آن اضافه كنيد و با يك وسيله تميز هم بزنيد تا نمك كاملا در آب حل شود.

  • سوپ مرغ بخوريد

نه فقط تجربه مادران و مادربزرگ‌ها بلكه تحقيقات پزشكي هم تأييد مي‌كند كه سوپ مرغ به رفع احتقان و گرفتگي سينوس‌ها كمك مي‌كند. دليلش هم اين است كه مرغ تركيبات ضد‌التهابي دارد و وقتي در يك غذاي آبكي از مرغ استفاده شده باشد، سريع‌تر مي‌توانيد به تسكين سينوس‌هايتان كمك كنيد.

  • كمپرس‌هاي گرم

با قرار دادن كمپرس گرم روي سينوس‌ها مي‌توانيد درد آنها را تسكين دهيد. براي اين كار از كيسه‌هاي كمپرس سرد و گرم استفاده كرده و دراز بكشيد و كمپرس گرم را 5-3 دقيقه روي بيني، گونه و پيشاني خود قرار دهيد. با 3بار كمپرس در طول روز مي‌توانيد به بهبود سينوزيت‌تان كمك كنيد.

  • دوش آب گرم

با اين كار هم مخاطتان را مرطوب كرده‌ايد و هم سر و صورت‌تان چنددقيقه‌اي گرم شده و جريان خون در سينوس‌هايتان افزايش مي‌يابد. همچنين با رطوبت بسيار زيادي كه در حمام وجود دارد، ترشحات بيني‌تان نرم شده و سريع‌تر تخليه مي‌شوند.

  • استراحت كنيد

هيچ‌چيز به اندازه استراحت به بازسازي سيستم ايمني بدن شما كمك نمي‌كند. با استراحت كردن بدن‌تان فرصت پيدا مي‌كند با عفونت بجنگد و دوباره شما را به وضعيت عادي برگرداند.

  • عوض كردن بالش

هنگام التهاب سينوس، مخاط بيني راه نفستان را مي‌بندد و به‌همين دليل خوابيدن دشوار مي‌شود. گذاشتن يك بالش مرتفع زير سرتان باعث مي‌شود سر نسبت به تنه بالاتر قرار گرفته و محتويات سينوس راحت‌تر تخليه شود. خوابيدن به حالت كاملا افقي گرفتاري سينوس را بيشتر مي‌كند. درضمن سيگار و هر نوع آلودگي تنفسي، سينوس‌ها را تحريك مي‌كند بنابراين در دوره سرماخوردگي و سينوزيت از هواي آلوده يا دخانيات دور بمانيد.

  • دمنوش‌هاي سنتي بخوريد

كاسني به كاهش التهابات تنفسي كمك مي‌كند. بنابراين يك قاشق چايخوري پودر ريشه كاسني را با يك بند‌انگشت زنجبيل‌تازه در يك فنجان آب جوش قرار دهيد و بعد از 5دقيقه بنوشيد. همچنين مي‌توانيد با تركيب ۵ گرم ختمي‌سفيد و ۱۰ گرم اسطوخودوس و دم‌كردن آنها، يك دمنوش بسيار مؤثر براي كاهش گرفتگي بيني فراهم كنيد. اين دمنوش‌ها را با عسل تركيب كرده و روزي دو نوبت بنوشيد.

  • مراجعه به پزشك

اگر علائم سينوزيت شما بيشتر از10روز طول كشيد، اگر تب داشتيد و يا تغييري در بينايي‌تان مشاهده كرديد، اگر ترشحات بيني‌تان به جاي كاهش افزايش يافت و يا درصورت داشتن سرگيجه و ضعف شديد، بايد به پزشك مراجعه كنيد.

  • سينوزيت خطرناك است

سينوزيت به 2 شكل حاد و مزمن وجود دارد و هر دوي اين حالت‌ها هم خطرناك هستند. در سينوزيت حاد احتمال بروز حمله آسم وجود دارد و در سينوزيت مزمن كه علائم بيش از 8هفته طول مي‌كشد، ممكن است عفونت مغز (مننژيت)، عفونت ريه، نابينايي در اثر عفونت پشت كره چشم، سكته مغزي (در اثر آسيب عروق سينوسي) و عفونت گوش رخ دهد. از سوي ديگر بايد بدانيد كه درصورت داشتن برخي مشكلات در بيني، به اين زودي‌ها سينوزيت شما درمان نمي‌شود و تقريبا هيچ دارويي به بهبود شما كمك نمي‌كند.

  • سينوزيت در كودكان

بچه‌ها در بدو تولد سينوس‌هاي كوچكي دارند كه هيچ شباهتي به بزرگسالان ندارد و به همين دليل در دوران نوزادي يا خردسالي كمتر دچار مشكلات ناشي از التهاب سينوس مي‌شوند. اما از 5سالگي به بعد، اين حفره‌ها تكامل يافته و بزرگ‌تر مي‌شوند و در نتيجه سينوزيت را هم تجربه مي‌كنند. درباره بزرگسالان تشخيص سينوزيت كار ساده‌تري است چون آنها مي‌توانند محل دقيق درد و احساسي را كه از بيماري دارند، توضيح دهند. اما كودكان قادر به توضيح اين مشكل نيستند. بنابراين، بايد از نشانه‌هاي زير متوجه وجود سينوزيت در آنها شويد:
ترشحات غليظ زرد يا سبز رنگ از بيني يا پشت حلق
مشكل در تنفس و نفس كشيدن از راه دهان
سردرد و چشم درد
كاهش حس بويايي و چشايي
سرفه‌اي كه هنگام خواب بدتر مي‌شود
تب، گوش‌درد و گلودرد
بوي بد دهان

کد خبر 351770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha